Om MX-5 racing Club

MX-5 Racing Club – Klubben för dig som gillar sportig och utmanande körning med din Mazda Miata/MX-5/Eunos Roadster.

Oavsett om du har en tävlingsbil eller en gatbil är du varmt välkommen i vårt gäng. I centrum står din egen ambition att vilja utvecklas till en bättre förare!

Huvudinriktningen är att anordna träffar på landets banor. Träffarna utgöras av allt från mindre event med konbana till tävlingar på motorbanor. En viktig grundtanke är att gott kamratskap är viktigare än placeringar!

Om MX-5 racing Club

Vårt mål

Vårt mål med klubbben är från att att alla ska kunna prova på bankörning för första gången till att man ska kunna tävla med sin bil och att alla ska känna sig välkomna på sina villkor.

Vision
MX-5 Racing Club är den självklara mötesplatsen för dig som vill utöva bilsport med en Mazda Miata / MX-5.
Har medlemmar som känner en samhörighet och stolthet över sin klubb och sin sport.
Är ett föredöme och ligger väl framme inom miljö, säkerhet och teknik.
Bedriver en aktiv marknadsföring och rekrytering.
Har både kvinnor och män, tjejer och killar, med olika etniska bakgrunder som utövar bilsport.

MX-5 Racing Club har en bred verksamhet med många aktiva människor, amatörer som elit.

Varför gå med i klubben

MX-5 Racing Club välkomnar dig med intresse för bankörning och racing med Mazda MX-5 Miata.

Du behöver inte vara proffs för att ha kul på våra banträffar där allt ifrån nybörjare till elit är välkomna.

Som medlem i MX-5 Racing Club får du tillgång till våra populära banträffar till mycket fördelaktigt pris.

Våra olika inriktningar

MX-5 Cup, är ett koncept för de som vill tävla med sin Mazda MX-5 med en begränsad budget. Sedan starten 2008 har antalet deltagare stadigt vuxit och vi kan nu i samarbete med SPVM stoltsera med ett av Sveriges största startfält med tät och underhållande racing.

MX-5 Racing Clubs arrangerar varje säsong en Sprint Cup. En kortfattade beskrivning av denna konbane-cup är:

• Syftet med Sprint Cupen är att under säkra former lära sig hantera sin bil bättre samt att kunna mäta sina färdigheter mot sig själv och andra förare.
  • MX-5 Sprint Cup är öppen för alla miator som har godkänd kontrollbesiktning (helt original eller preppade bilar spelar ingen roll)
  • När det gäller personlig säkerhetsutrustning räcker heltäckande klädsel och hjälm
  • Det finns två klasser: gatdäck respektive r-däck (alla däck med treadwear mindre än 241 tillhör r-däcksklassen)
  • Sprint Cupen körs med tidtagning på konbanor och tekniska rundbanor
  • Vid varje deltävling får varje förare möjlighet att köra 3 gånger på tid och de två bästa tiderna används för att beräkna placering och poäng per deltävling
  • Slutresultatet för sprintcupen blir summan av de fyra bästa deltävlingarna för varje förare + 2 poäng per deltävling men deltar i. Med andra ord behöver man inte vara med på alla deltävlingar för att kunna placera sig i total-cupen.
  • Målsättningen är att erbjuda Sprintcup körning underflertal tillfälle runt om i Sverige under varje säsong, se kalendern för information om årets arrangemang

MX-5 Sprint Cup reglemente i PDF-format

Klubben anordnar träffar på stora banor några gånger per år. Vi brukar besöka Kinnekulle samt Gelleråsen.

Klubbens historia

Här kommer du att kunna läsa om klubbens historia.

Miljöpolicy

Vårt miljöarbete sker i enlighet med klubbens vision och mål, tillsammans med de krav som utfärdas av SBF.
För MX5 Racing Club innebär det följande:

• Vi ska ständigt förbättra vårt arbete inom miljöområdet
  • Vi ska arbeta förebyggande mot miljöföroreningar och bullerstörningar
  • Vi ska vara minst lika bra som lagar och förordningar kräver
  • Vi ska öppet visa vad vi gör

Fastställda vid styrelsemöte 080909

MX-5 Racing Clubs miljöombud är: Andreas Eckemark.

Klubb sponsorer