Bygga banbil

Sugen på att börja köra på bana?
Eller kanske börja tävla?

En Mazda MX-5 är ett utmärkt utgångsobjekt att bygga en banbil på:
Lätt, bakhjulsdriven, fina hjulupphängningar som är fullt justerbara, diffbroms, lättmekad, japansk driftsäkerhet samt massor av information, erfarenhet och delar tillgängliga.
För att köra klubbens banträffar krävs egentligen bara godkänd skyddsbåge (NC och ND har inbyggd båge från fabrik), men man bör även se till att bromsarna är i bra skick.

För att kunna tävla i MX-5 Cup krävs det ytterligare några modifieringar för att uppfylla säkerhetskraven som ställs av Svenska Bilsportförbundet (SBF):
– FIA-godkänd stol
– FIA godkänt bälte
– Huvudströmbrytare
– Bogseröglor

Stol:
FIA-godkända stolar har en datummärkning men denna behöver inte uppfyllas i nationella klasser, det är i stället skicket som avgör om stolen är godkänd. Stolfäste och infästningen i golvet ska uppfylla Svenska Bilsportförbundets (SBF) tekniska reglemente (TR) punkt 5.16, se länk till reglementet längre ner på denna sida.

Bälte:
6-punktsbältet ska monteras enligt TR 5.6, viktigt att vinklar och monteringsinstruktioner följs för att få bästa möjliga säkerhet. Även bältena har datummärkning, men det är skicket som avgör om de är godkända. Tänk även på att midjebältets justering inte får gå emot stolen, måste kunna glida utan hinder, kan vara lite problematisk på en kort kupé som Miatans.

Huvudströmbrytare:
Huvudströmbrytaren ska uppfylla TR 5.13.
Det finns ett par olika alternativ på huvudströmbrytare, den första är en 6-polig FIA-godkänd brytare, en instruktion om hur den ska kopplas in brukar medfölja.
Alternativt kan man använda en enklare 2-polig strömbrytare och följa tips och instruktioner som finns på vår hemsidas forum:
https://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=2185&start=25

Räddningspersonalen måste kunna bryta strömmen utifrån, så en vajer med rött handtag ska dras till området mellan huv och vindruta på förarsidan (finns även elektroniska lösningar). Ska markeras med ett klistermärke med en blixt på, finns att köpa.

Bogseröglor:
Bogseröglor ska monteras fram och bak enligt TR5.10.
Många köper en dragstropp som klipps av och skruvas fast, den kan böjas in och gömmas bakom tex stötfångare. Ska markeras med en pil på karossen så räddningspersonalen hittar den snabbt.

Klassreglemente MX-5 Cup:
Utöver SBF:s tekniska regler så måste bilen naturligtvis även uppfylla klassreglerna i antingen MX-5 Standard Cup eller MX-5 Modified Cup (som kör enligt Roadsport C reglementet), se länk nedan. Här står vilka förändringar som är tillåtet inom klassen, minimivikt, däckbegränsningar mm. Standard Cup har fler begränsningar för att hålla ner kostnaderna, Modified Cup tillåter mer modifieringar, men båda klasserna inbjuder till kul och tät racing, och gemenskapen i depån har vi tillsammans.

Vagnsbok:
När man har gjort dessa modifieringar så kan man göra en vagnsboksbesiktning. Vagnsboken är ett dokument som visar att bilen uppfyller kraven för att tävla i den aktuella klassen. Besiktningen genomförs av en besiktningsman/-kvinna utsedd av SBF, de kan hittas på denna länk:
https://www.sbf.se/forbundet/teknik/registreringsbesiktare/racing-rallycross-drifting

Kontakta en av de som finns i närheten och kom överens om var besiktningen ska ske.
MX-5 Racing Club brukar även försöka erbjuda möjligheten att göra vagnboksbesiktning i anslutning till vår trackday på våren.
Vagnsboken gäller i 5 säsonger, inför varje säsong behöver man göra en ny besiktning.

Personlig utrustning:
Utöver bilen så behöver även föraren har rätt utrustning.

Läs Anders Ohlssons guide ”Bygga race Miata”

Är du också sugen på att bygga en tävlingsbil eller bara förbättra dess egenskaper för bana?