Bygga race Miata på en vecka – Del 2

 

Med bara tre dagar att gå på är störtbågen nu på plats. Mycket jobb återstår dock. Hela väghållningsuppdateringen återstår med stötdämpare, fjädrar och krängningshämmare. Dessutom måste bromsarna få sin översyn.

Onsdag

Onsdagen inleddes med en ny tur till Eurosign för nya sponsordekaler från Biltema. Kim Jönsson såg till att med van hand applicera dekoren snyggt och prydligt.

 

Strax efter lunch var deklatrimmningen klar i alla fall. Nu var det fullt fokus på att även få till tekniken så det kan bli start på lördag.

 

Väl hemma i garaget igen åkte bilen direkt upp på pallbockarna igen. Prioritetsordningen fick bli att se till så att det tekniska reglementet uppfylldes i första hand. Det betydde att nästa steg fick bli att montera racingstolen och 6-punkts bältet. Då jag fick ett påpekande vid vagnboksbesiktningen att bilen borde haft golvmattan kvar bestämde jag att så fick det bli med den gröna. Enligt besiktningsman Johnny Thorsén menade han att meningen med en Roadsportbil är att den skall gå att använda som bruksbil. Med den nuvarande utvecklingen har det mer blivit ”Modsport Light”.

Förarplatsen är som tidigare sagts ganska smal vilket gör det svårt att få plats med en racingstol. Det är framför allt ont om plats på insidan mot kardantunneln. Har därför tillverkat egna sidofästen i 3 mm stålplåt. Ritade av sidoformen från ett Sparco originalfäste men har sedan bockat det i 90 graders vinkel. Originalfästet är utsvängt nedtill vilket inte får plats på insidan. Har tidigare haft dessa sidofästen monterade på originalunderredet för att ha kvar justermöjligheten på stolen. Nackdelen var att stolen hamnade högt och känslan blev inte speciellt rejsig. Till säsongen 2007 fick underredet lämna plats för två plattjärn som bockades lätt och monterades i originalhålen i golvet. Sidofästena har sedan skruvats i plattjärnen. För att få plats med axelstöden på stolen har bakkanten på stolen skjutits något innåt mot mitten av bilen. (Syns på bilden ovan att sidofästena är monterade något snett.) Detta för att inte stolen skall ta i dörren när man stänger den. Detta har ingen inverkan på körkänslan när man väl sitter i bilen.

Här är en bild där plattjärnet och bältesfästena syns tydligt. Är från monteringen i den röda som var plåtren inuti.

 

Med stolsfästet på plats monterades infästningarna för bältet. Grendelen fästs i två öglebultar som bultas genom golvplåten. Här får man ta hänsyn till den längsgående balken på undersidan så hålen inte hamnar mitt i balken.

Öglebulten skruvas i en ”FIA-platta” på undersidan av bilen. I nedre delen av bilden syns även förstyvningsbalken på undersidan av bilen.

Midjedelarna av bältet fästs även dem i öglebultar som skruvas i original fästpunkter i karossen. På -94:an sitter originalfästet monterat i stolsunderredet. Har därför förlängt fästet med en egentillverkad 3 mm stålplåt. På utsidan sitter originalbältets nedre fäste monterat med öglebult på liknande vis.

Slutligen monteras axelbanden genom att de läggs runt störtbågens tvärstag mellan bakåtstöttorna.

Slutligen monteras stolen i sidofästena och förarplatsen är klar! Det som får vänta till senare är att montera ur original airbag ratten mot min Momoratt med snap-off fäste.

 

Ingen rast ingen ro. När detta var klart var det bara att direkt kasta sig på nästa moment. I första hand gälde det att ha bilen reglementsenlig så nästa steg blev att montera huvudströmbrytaren av FIA modell. P.g.a tidsbristen så blev detta moment inte så väl dokumenterat.

Strömmen skall kunna brytas både inifrån förarplatsen samt utifrån uppe vid vänster A-stolpe. Så här ser brytarhandtaget ut inne vid förarplatsen i alla fall.

Slutarbetat för idag. Nu återstår två kvällar innan bilen måste vara kvar. De avslutande stegen blir byte av stötdämpare, fjädrar samt bromsbelägg, slangar och bromsvätska.