Bygga race Miata på en vecka – Del 1

 

Fredagen en vecka innan deltävling 3 i MGCC KM på Sturup Raceway, fick jag till slut tid för regbesiktning. Det blev en nätt liten 20 mila tur till Karlskrona på morgonen. 09.00 rullade jag in i hallen och en halvtimma senare var min gröna Miata ”svensk”.

Väl hemma i Malmö igen började nu en minst sagt intensiv vecka. Den gröna lite slumrande original-Miatan skulle genomgå en make-over och bli en äkta Roadsport C racer!

 

Lördag

Första steget i förvandlingen skulle bli att montera störtbåge igen. Bågen fanns ju redan sedan tidigare. Blev ändå en tur till Bengt Wittander på Competition Cars för att skaffa nya förstärkningsplattor att svetsa i karossen. Därefter påbörjades arbetet med att montera ur stolar, mattor, paneler mm. Även Cabben med ställning åkte ur då jag enbart tänker köra bilen med hardtop. Med det mesta av inredningen ute ur bilen kunde sedan  arbetet med att passa in bågen påbörjas.

Söndag

Större delen av dag 2 gick åt till att passa in bågen på plats i bilen. Alla hål i karossen vid fästpunkterna borrades samt snittet vid fästet för huvudbågen tas upp. Detta för att komma åt att montera in plåten med de påsvetsade muttrarna inne i karossbalken. Mer detaljer om hur man monterar en störtbåge från Competition Cars finns här så jag tänker inte upprepa alla steg igen.

Måndag

Semestern är slut så det var första dagen på jobbet igen. Nu fick det alltså bli kvällsarbete resten av veckan för att få bilen klar. Kvällens jobb innebar besök av min granne Peter Mårup som åter fick göra en insats med svetsen. Med van hand svetsades alla förstärkningsplattor i karsossen. Efter det målades dessa med lite rostskyddsfärg. Mer än så hanns inte med denna kväll. 4 dagar (läs kvällar) kvar till nästa race.

Tisdag

Tisdagskvällen ägnades sedan åt slutmonteringen av störtbågen. Tillbaka med bågen i bilen och sedan dra alla fästbultar på plats. För att öka stressnivån lite ytterligare var jag sedan tvungen att montera ihop bilen så den blev körklar till onsdagen. Då skulle den nämligen till Kim på Eurosign för att förses med ny Biltema dekor.

Nu hade även mina svenska registreringsskyltar anlänt. Dekoren på bakluckan är en design av min dotter Josefin 4 år.

Lite av mönstret från den röda hade även hittat tillbaka till den nya gröna. Störtbågen på plats och hardtop på. Även handtaget till huvudströmbrytaren är monterat. Dock är den inte inkopplad ännu. Första turen på R-däck blev till Eurosign för dekor som sagt. Om tre dagar måste bilen vara klar. Ännu återstår mycket jobb:

– Racingstol och bälte skall monteras.

– Original stötdämpare och fjädrar skall bytas till mina coil-overs.

– Krängningshämmarna skall bytas till mina Jackson Racing

– Original bromsbeläggen skall lämna plats för EBC Green stuff belägg.

– Bromsvätskan skall bytas samt bromsslangarna som skall bytas till stålomspunna.

– Luftning av bromsarna