MX-5 Cup reglemente

 

MX-5 Cup konceptet startade 2008 med syfte att erbjuda förare oberoende ambitionsnivå möjlighet att tävla med sin Mazda Miata till en rimlig kostnad och med tight racing.

 

Policy för MX-5 Cup

– Vi kör för att ha kul och eftersträvar fair play på banan 
– Vi strävar mot säkra omkörningar 
– Vi undviker kontakt till varje pris och ger varandra plats 
– Vi respekterar snabbare förare 
– Vi inser att vi alla har bra och dåliga dagar i tävlandet 
– Vi hjälper varandra i depån

 

Klassregler i MX-5 Cup

Det finns sedan 2010 två klasser inom MX-5 Cup. Dels klassen Modifierad som följer Roadsport C reglementet och dels en instegsklass, MX-5 Standard Cup, som med start 2022 är en egen klass inom Sportvagnsmästerskapet. MX-5 Standard Cup kör 3 tävlingshelger per säsong och MX-5 Cup Modifierad-klassen körs även samma tävlingshelger, dvs 3 av de 5 tävlingshelgerna inom Roadsport C. 

De båda klasserna har var sin poängtabell och pokaler delas ut för varje race i var klass (placering 1, 2 och 3).

För att delta i MX-5 Cup behöver man vara medlem i MX-5 Racing Club och betalt in serieanmälan till SPVM.

För att tävla i MX-5 Cup måste bilen uppfylla reglementet för Roadsport C för tävlande i MX-5 Modifierad-klassen respektive MX-5 Standard Cup reglementet:

https://www.sbf.se/download/18.194983f3184db84d59d491ce/1670328113870/tekniska-regler-spvm_2022-2024_slutligt.pdf

 

Intentionen med MX-5 Standard Cup

MX-5 Standard Cup är en tävlingsklass där man skall kunna köra och vara konkurrenskraftig med sin befintliga bil, utan att behöva modifiera den mycket mer än säkerhetsmässigt. Intentionen med klassen är att man, förutom att uppfylla säkerhetsreglerna, enbart ska behöva göra små modifieringar på sin gatbil för att kunna vara med och slåss om pallplatser, samtidigt som den kan användas till vardags. Man får med andra ord inte riva ut all ljudisolering för att istället montera förstyvningsstag under bilen för att optimera tyngdpunkten. Intentionen är även att man inte ska behöva byta till väldigt hård bussningar eller göra en väldigt aggressiv hjulinställning som gör att bilen inte längre passar att köras på gata. Om du vill ha en renodlad racebil finns klass Modifierad som ett mer lämpligt alternativ.

 

Enhetsdäck för hela Roadsport C och MX-5 Standard Cup

2022-2024 ska enhetsdäck av typen Nankang AR-1 användads i både Roadsport C (där Modifieradklass i MX-5 Cup kör) och MX-5 Standard Cup användas. Däcken måste köpas från www.apex.se och de måste ha korrekt märkning. Enhetsdäcken ska användas oberoende på väderförhållande i båda klasserna.

För dig som tävlar i MX-5 Cup Standard måste enhetsdäcken vara i dimension 205/50-15 alternativt 205/45-16 medans däcksdimensionen i Roadsport C är fri.

Däcken köps från Nankang Motorsport genom:

A/ Webborder – www.apex.se
B/ Mailorder – info@nankangracing.se
C/ Telefonorder – 0709595155 (Apex)

Vid order ska förarnamn, klass och startnummer anges.

 

Regler om snygga bilar i MX-5 Cup

Avsikt:
De bilar som kör i MX-5 Cup ska vara i sådant skick att de på ett positivt sätt representerar MX-5 Racing Club. Detta innebär att en rimlig estetisk nivå på tävlingsbilen är ett krav för att ta poäng i MX-5 Cup.

Krav:
Bilar som startar i en MX-5 Cup tävling skall vara fria från uppenbara kosmetiska skador:
Eventuella skador som kan uppkomma under en tävlingshelg ska vara åtgärdade tills nästa tävlingshelg i MX-5 Cup. Till skador räknas däckavtryck, bucklor, sprickor i plast, icke matchande karosseridelar och dylikt. Detta innefattar naturligtvis även skador som uppkommit vid evenemang utanför MX-5 Cup.

Dispens:
Dispens kommer endast att ges vid specifika undantag, men kan sökas hos MX-5 Cup Styrgruppen. Krav för att dispensen ska behandlas är att föraren gjort en tydlig ansträngning att åtgärda skadan i tid innan tävlingshelg, men inte lyckats. Dispens ska sökas i god tid innan tävlingshelg (cirka en vecka). 

Bedömningsnivå:
Vi förväntar oss att bilarna ska vara på en nivå som en lekman hemma i garaget kan uppnå med en seriös insats. Med andra ord:
– Prisvinnande lackeringsjobb förväntas inte, men en seriös insats med en matchande färg ur sprayburk krävs.
– Fläckvis bättringar efter skador på paneler är acceptabelt, men uppenbara skrapmärken, däckavtryck, lackrester från andra bilar, bucklor, sprickor eller dylikt är inte acceptabelt. 
– Alla karosseridelar ska själva fylla sin funktion, dvs bilen ska inte behöva hållas ihop med tejp, buntband eller dylikt.

 

Pris till bästa MX-5 Cup Senior

Förutom de 2 klasserna (Modifierad och Standard) utses även Bästa MX-5 Cup Senior (65 år och uppåt) i respektive klass per tävlingshelg samt till totalsegrarna per säsong. Reglerna för Bästa MX-5 Cup Senior är:

– Alla förare som redan har fyllt 65 år eller fyller 65 år under innevarande säsong kan delta i priset för Bästa MX-5 Cup Senior i respektive klass
– Alla förarna som uppfyller ålderskriteriet tävlar mot varandra per klass
– Poängen räknas ihop för de två racen under tävlingshelgen samt totalt för säsongen och samma poängsystem som för de vanliga MX-5 Cup klasserna används 
– Går det inte att särskilja två förares resultat för en tävlingshelg är det bäst tid i helgens kval som avgör Bästa MX-5 Cup Senioren för den tävlingshelgen.

Pokaler för Bästa MX-5 Cup Senior i respektive klass totalt för säsongen delas ut i samband med finalracet.